Intelligentie

Bij Drietak werken wij op het gebied van intelligentieonderzoek vanuit het CHC-model (Cattell-Horn-Carroll model van intelligentie; Flanagan et al., 2012). Dat wil zeggen dat wij, bij het in kaart brengen van de cognitieve capaciteiten van kinderen, verder kijken dan enkel het totale IQ. De sterke en zwakke kanten binnen het intelligentieprofiel worden in kaart gebracht om gerichter antwoord te kunnen geven op de vragen. Zo kunnen wij niet alleen een beeld vormen van het kennis- en redenatievermogen, maar wordt ook het werkgeheugen en de informatieverwerkingssnelheid in kaart gebracht. Daarnaast wordt informatie vanuit ouders, school en het kind zelf verzameld om zo de onderzoeksresultaten in de context te kunnen plaatsen. Deze manier van werken helpt ons om de onderzoeksresultaten te vertalen naar adviezen voor de dagelijkse en/of de schoolse praktijk. De testen die wij gebruiken sluiten hier goed op aan. Wij beschikken over verschillende intelligentietesten zodat wij ook de mogelijkheid hebben om kinderen te onderzoeken die bijvoorbeeld moeite hebben met taal of aandacht. Wij hebben ervaring met specifieke doelgroepen zoals thuiszitters en interculturele diagnostiek. Hierin maken wij altijd wel eerst samen met betrokkenen de inschatting of een intelligentieonderzoek op het huidige moment betrouwbaar recht kan doen aan de mogelijkheden van het kind.