Werkwijze

Bij Drietak staan wij voor de samenwerking met het kind, de ouders en de school. Wij geloven in een integrale aanpak samen met de omgeving van het kind. Daarom overleggen wij met ouders, en bij voorkeur ook de school, in welke omgeving het onderzoek of de begeleiding het beste plaats kan vinden. Wij bieden dit thuis, op de school of in een praktijkruimte aan.

Aanmelden kan via ons aanmeldformulier. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op om een intakegesprek in te plannen. Voor vragen zijn wij te bereiken middels het contactformulier, email of telefoon. Als u twijfelt over een aanmelding kunnen wij samen inschatten of wij u kunnen helpen.

Tijdens de intake wordt samen met u een inschatting gemaakt of wij de juiste hulp kunnen bieden en hoe die hulp eruit gaat zien. Indien uit het intakegesprek blijkt dat de zorgvraag niet passend is bij ons zorgaanbod zullen wij meedenken welke zorg/ behandelinstelling wel passend zou kunnen zijn. Voordat onderzoek en/of begeleiding start, krijgt u een plan van aanpak. Daarin staat wat de stappen van het traject zijn en welke kosten daaraan mogelijk verbonden zijn. Als u akkoord gaat met het plan van aanpak, wordt het onderzoek uitgevoerd. Dit zou er als volgt uit kunnen zien:

Psychologisch onderzoek

Een psychologisch onderzoek kan helpen om antwoord te geven op vragen over de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van uw kind. Intelligentie, zelfbeeld, persoonlijkheid, motivatie en executieve vaardigheden kunnen onderdeel zijn van het onderzoek. Soms is een psychologisch onderzoek nodig om tot een bepaalde diagnose te komen. Bij voorkeur vindt er ook een observatie op school plaats.

Na het onderzoek vindt het adviesgesprek plaats, waarin afhankelijk van de hulpvraag praktische adviezen voor school en thuis worden gegeven. U ontvangt het onderzoeksrapport na het adviesgesprek. Wij bieden altijd een tweede adviesgesprek aan samen met u en de school van uw kind om tot een gezamenlijke aanpak te komen.

Psychologische begeleiding

Binnen Drietak bieden wij verschillende interventies aan om de (vastgelopen) ontwikkeling van kinderen verder te helpen. Daarnaast denken wij mee met ouders en school over opvoeding en onderwijs. Voor we aan de slag gaan stellen wij eerst samen doelen op. We gebruiken wetenschappelijk onderbouwde methoden om deze doelen samen te bereiken. Wij werken hierbij volgens de actuele richtlijnen en standaarden voor professionals in de jeugdsector. De richtlijnen en standaarden verzameld door het Nederlands Jeugdinstituut (NJI) gaan met name over psychische problemen en sociale ontwikkeling, problemen in de opvoedsituatie, inhoud en wijze van hulpverlening.